Om man går i land på kaia i Herwighamna og spaserer opp mot stasjonsbygget, vil man oppdage at det finnes et tosifret antall bygninger, små og store, inne på stasjonsområdet. Nedenfor følger bilder og litt info om noen av byggene:
Hammerfesthuset er Svalbards eldste hus og ble oppført i 1822. Man mener at huset ble satt opp i forbindelse med en ekspedisjon fra Hammerfest som lå på hvalrossfangst her sesongen 1822-23. Det finnes imidlertid ingen detaljer fra denne ekspedisjonen, og den første norske overvintringen på Bjørnøya dateres derfor vanligvis til sesongen 1823-24. Da var det ni mann utsendt av redere i Hammerfest som overvintret her, og de fikk til sammen 750 hvalross.Hammerfesthuset foran, med Tobiesenhuset bak. Tobiesenhuset var et tilbygg til Hammerfesthuset og ble oppført i regi av ishavsskipper og fangstmann Sivert Tobiesen i 1865. Tobiesen utrustet en egen ekspedisjon på syv mann til Bjørnøya sesongen 1865-66, og overvintret her. Fangstutbyttet var lite; kun en hvalross, noen isbjørner og rever. I denne perioden foretok Tobiesen de første meteorologiske observasjoner fra Bjørnøya. Tre ganger om dagen registrerte han trykk, temperatur, vind og vær.
Den første meteorologiske stasjonen på Bjørnøya lå på Tunheim, og ble opprettet av Det geofysiske institutt i Tromsø i oktober 1918. Et år seinere opprettet kullselskapet Bjørnøen A/S radiostasjonen på øya, og herfra ble det sendt værtelegrammer. Det norske meteorologiske institutt fikk ansvaret for administrasjon og drift av radiostasjonen fra 1. juli 1932. Tunheim ble evakuert og ødelagt av de allierte under 2. verdenskrig, men værtjenesten kom i gang igjen allerede 26. mai 1945. I juli 1947 ble stasjonen flyttet til Herwighamna hvor det som idag kalles Gammelradioen, ble ny base.
Gammelradioen (t.v.) og Gammel-reserve'n. Reserve'n var - som navnet tilsier - et reservebygg i tilfelle man måtte evakuere hovedstasjonen, f.eks. ved en brann.
Dagens Reserve (t.v.) og hovedstasjon. Hovedstasjonen ble tatt i bruk i 1968, og det siste tilbygget, servicebygget, stod ferdig i 1994.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar