lørdag 15. januar 2011

En båt med ballonger

Ikke skal vi feire bursdag. Ei heller skal vi følge i Andrée eller Wellmans luftige spor mot Nordpolen. Likevel hadde vi besøk av en båt med ballonger i dag tidlig. Nærmere bestemt av KV Svalbard, som kom med en ny forsyning værballonger til oss. I løpet av natta har isen blåst til havs igjen, og lasten kunne dermed fraktes i land med Sjøbjørn.

Fire ganger i døgnet, klokka 00, 06, 12 og 18, sender vi radiosonder til værs ved hjelp av værballonger fylt med hydrogengass. Sonden registrerer bl.a. temperatur, lufttrykk og fuktighet fra bakkenivå og oppover i atmosfæren. Etter hvert som ballongen stiger, sender en radiosender måledata ned til mottakerutstyr på bakken.

" Meteorological balloons", levert av KV Svalbard

Radiosonden festes til værballongen

2 kommentarer:

Hans-Arne sa...

Ja det er mange kilo med latex-ballonger som blir sendt opp fra Bjørnøya... Da jeg var der oppe hadde vi kun to slipp pr. døgn. Jeg var en av de heldige som fikk en av mine slipp til å gå over 33000 meter. Det er ganske høyt... :-) og skulle gjerne ha sett størrelsen på den ballongen rett før den sprakk... Rimelig stor tenker jeg...!!

Tøft at du tok turen nedover til Bjørnøya Venke...!!
Regner med at du ikke angrer på avgjørelsen... :-)

VI sa...

Hei Hans-Arne, 33.000 meter, ja...da har vi noe å strekke oss imot! Pr. idag er vel "rekorden" vår ca. 28.000 meter, så vi har litt å gå på! Takk for hilsen via Lise - du må jammen ha god hukommelse!! Du har helt rett: Jeg angrer overhodet ikke på at jeg takket ja da muligheten til å dra hit, bød seg. Fantastisk sted :-)